Totalt antall sidevisninger

søndag 23. juni 2013

                                         SANKTHANS

                                       

                Midtsommerfeiring 23. og 24. juni

Selve Sankthans eller Jonsok som dagen også kalles er den 24. juni, men det er helst Sankthansaften, 23. juni, vi feirer her i landet. Sankthans er til minne om døperen Johannes, men egentlig er det vel helst midtsommer og sommersolverv vi feirer denne dagen. 24 juni, St. Hansdagen var alminnelig helligdag inntil 1771, fortsatt er 24. juni fridag i enkelte norske kommuner.

Sankthansmat

I våre dager er det mest all slags grillmat som er Sankthansmat, og for mange er det viktig med norske jordbær. Ellers er det rømmegrøten, og godsaker som for eksempel lefse med smør og sukker som er den tradisjonelle Sankthansmaten.

Sankthansbålet

Mer enn noe annet er det vel bålet som er det viktigste symbolet på Midtsommer i Norge. Det brennes store bål i hele landet, og særlig mange er det langs kysten. Å brenne bål sankthansaften var opprinnelig en skikk som skulle beskytte menneskene mot onde makter. Ilden lignet sola og skulle forsterke solens kraft, folk danset gjerne rundt bålet.
( Kilde: http://www.aktivioslo.no/hvaskjer/sankthans/#sthash.N23LO8CX.dpuf)


      Ingen spesiell markering  her hos meg,men jeg registrerer at mange feirer
denne kvelden..
Jeg synes IKKE det er stas å markere at sola nå snur og at halve sommeren allerede har gått.

      Sto opp til nesten tjue grader idag,og dagen skal nytes ute. DET skal jeg glede meg over.



 Denne skal jeg prøve å få ferdig i dag. Sitte ute på uteplassen med håndarbeid ,kald drikke & musikk på radioen. Det er min St.Hans iår. ;)



                                                   En fin dag hvordan den enn måtte være ;)

                                                                                                 TINA

1 kommentar:

  1. HEI PÅ DEG TINA:)
    HÅRTES KOSELIGT
    UT SÅNN DU SKULLE TILBRINGE KVELDEN
    KLEM ELI:)

    SvarSlett